Strefa Wystawcy v 2.5-1318

 

Działania proeksportowe, marketing i nakłady na kreowanie polskiej marki przynoszą oczekiwanie efekty. Dowodem są wyniki uczestników targów BUDMA - wynika z danych firmy InfoCredit.

 

Choć dane GUS wskazują, że koniunktura w polskim budownictwie pozostawia jeszcze wiele do życzenia, producenci materiałów budowlanych i dostawcy technologii mają się coraz lepiej. Potwierdzają to statystyki firmy InfoCredit, która analizowała wyniki wystawców targów BUDMA 2017 na tle całej branży. InfoCredit jest partnerem serwisu Strefa Wystawcy, który powstał we współpracy z MTP.

 

Z danych firmy InfoCredit wynika, że po okresie spowolnienia w latach 2012-13 nastąpił wzrost przychodów producentów materiałów budowlanych i firm z nimi kooperujących. W ostatnich dwóch badanych latach ich przychody wzrosły odpowiednio o 6,4 i 4,8 proc. Poprawia się także rentowność branży - stopniowo rośnie liczba firm wykazujących po opodatkowaniu zysk netto.

 

Producenci materiałów budowlanych coraz częściej nastawiają się na eksport, by za granicą zrekompensować sobie słabszą koniunkturę w polskim budownictwie. Doskonale to widać na przykładzie producentów stolarki okiennej. Wartość eksportu polskich firm przekroczyła już 1,5 mld euro rocznie, notując regularny wzrost o ponad 10 proc.

 

Wystawcy mają się lepiej

 

Z danych firmy InfoCredit wynika, że działania proeksportowe, marketing i nakłady na kreowanie polskiej marki przynoszą oczekiwanie efekty. Widać to na przykładzie wystawców targów BUDMA. Ich przychody rosną szybciej na tle porównywalnych firm z branży. W 2015 r. firmy wystawiające się na targach BUDMA i WinDoorTech odnotowały wzrost sprzedaży aż o 13,24 proc. (danych za 2016 r. jeszcze nie ma). W latach 2010-2015 przychody wystawców wzrosły o ponad 44 proc. wobec wzrostu o 25 proc. w branży. Wskaźniki rentowności firm promujących się w Poznaniu też są zdecydowanie wyższe niż przeciętne dla branży.

 

Aż 93 proc. wystawców targów BUDMA notuje dodatnią rentowność netto. W przypadku porównywalnych firm z branży jest to 87 proc. Obie grupy z roku na rok poprawiają swoja dochodowość. W 2013 r. 87,5 proc. wystawców mogło wykazać dodatnią rentowność, wobec 80,5 proc. firm z branży. Podobne tendencje (na korzyść firm promujących się w Poznaniu) widoczne są w przypadku rentowności aktywów (ROA), rentowności kapitału własnego (ROE), czy rentowności sprzedaży.

 

Trudno nie zgodzić się z faktem, że w Poznaniu promują się głównie liderzy branży i firmy, które stać na szerokie działania marketingowe. Z drugiej strony - BUDMA ułatwia nawiązywanie kontaktów handlowych. W tym roku na targach pojawi się mocna reprezentacja zagranicznych kupców, reprezentujących najważniejsze sieci zakupowe. Do Poznania przyjadą oni z kilkunastu krajów, nie tylko z Europy. To znacząco ułatwia marketing i nawiązanie kontaktów biznesowych.

 

Wschód ważnym kierunkiem

 

Najpopularniejsze kierunki eksportowe dla wystawców Budmy to kraje ościenne. Rosja nadal jest tu na pierwszym miejscu - utrudnienia w handlu z powodów geopolitycznych w szeroko rozumianej branży budowlanej nie odgrywają tu takiej roli, jak na przykład w przemyśle spożywczym. Na drugim miejscu są Niemcy, a na trzecim Ukraina. Pierwszą piątkę uzupełniają Czechy i Litwa. W pierwszej piętnastce próżno szukać krajów spoza Europy. Wielka Brytania jest dopiero na 9. miejscu, choć na przykład w przypadku producentów okien zajmuje drugie miejsce.

FaLang translation system by Faboba